Branża spożywcza apeluje: Wybierzmy polskie produkty na święta

wpis w: Zdrowie | 0

Kilkanaście organizacji z branży spożywczej i rolnej podpisało apel do konsumentów. List dotyczy zakupów na zbliżające się święta wielkanocne. „Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem” – stwierdzili producenci żywności.

15 organizacji zrzeszających polskich producentów żywności wystosowało wspólny apel do Polaków. Chodzi o to, jakie produkty wybrać podczas świątecznych zakupów.

„Wybierając miejsce zakupów warto pamiętać o naszych 'małych ojczyznach’ (…). Sięgajmy po artykuły z biało-czerwonym oznaczeniem 'Produkt Polski’ – namawiają producenci.

Polacy ruszą na świąteczne zakupy w Wielki Piątek

Jak wskazują analitycy PKO BP, z danych z kart płatniczych klientów wynika, że zwykle na zakupy na Wielkanoc ruszamy w ostatniej chwili.

„W tym roku przedświąteczne wydatki klientów PKO BP rozkręcają się wolniej niż w 2022 r. Pod koniec ubiegłego tygodnia nie było obserwowanego rok temu przed Wielkanocą wzrostu wartości transakcji kartowych w sklepach. Standardowo najwyższe obroty, i kolejki, są w Wielki Piątek” – wskazali ekonomiści banku w mediach społecznościowych.

W tym roku przed wielkimi zakupami może powstrzymać nas także utrzymująca się od dłuższego czasu wysoka inflacja. W marcu wyniosła ona 16,2 proc. w skali roku. Jak wynika z sondaży, nawet jeśli Polacy chcieliby zaoszczędzić na świątecznych zakupach, to przeczuwają, że z powodu wysokich cen i tak będą musieli wydać więcej niż zwykle.

Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” na zlecenie Santander Consumer Bank, 27 proc. Polaków (o 4 punkty procentowe więcej niż w 2022 r.) przeznaczy na Wielkanoc od 501 do 1000 zł. Z kolei 24 proc. ankietowanych (o 5 pp. mniej niż w 2022 r.) zamierza wydać od 301 do 500 zł.

„Inflacja uderza nie tylko w konsumentów”

Jak zwracają uwagę sygnatariusze apelu branży producentów żywności, inflacja uderza jednak nie tylko w konsumentów. „O przetrwanie walczą także przedsiębiorcy i producenci rolni” – wskazują.

„W 2022 roku upadło 4 tysiące małych, polskich sklepów, a 10 tysięcy zawiesiło swoją działalność. Dramatycznie spada liczba gospodarstw rolnych. Znamienne, że w tym samym czasie zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe odnotowały rekordowe zyski, najbardziej znany z nich zwiększył dochód w porównaniu z zeszłym rokiem aż o ponad 20 procent!” – czytamy w liście.

Zdaniem producentów, polscy wytwórcy nie przegrywają jakością, ale „padają pod presją sieci handlowych i sztucznie zaniżanych przez nie cen oferowanych za ich produkty”, które często bywają niższe od rzeczywistych kosztów produkcji.

Nie jesteśmy w stanie wytworzyć kilograma sera za 15 zł, kiełbasy za 12 zł czy bochenka chleba za 2 zł. Nie mamy też wielomilionowych środków na reklamę. Jeśli nie zatrzymamy fali bankructw kolejnych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, to wkrótce będziemy skazani przede wszystkim na produkty odmrażane oraz importowane.

W związku z tym apelują do konsumentów, by wybrali polskie produkty i nie kierowali się przy zakupach jedynie ceną.

„Apelujemy: Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem. Sieci handlowe niskimi cenami zachęcają Was do zakupów produktów pochodzących głównie z zagranicy. W ten sposób dbają o swoich rolników i przetwórców. Miejcie świadomość, że niska cena nie oznacza produktu równowartościowego z naszymi, polskimi, regionalnymi i lokalnymi wyrobami” – piszą autorzy listu.

Import żywności rośnie szybciej niż eksport

Jak pokazują dane, ostatni rok rzeczywiście przyniósł odwrócenie wieloletniego trendu: import żywności do Polski zaczął rosnąć szybciej niż eksport.

Dane GUS pokazują, że eksport żywności z Polski jest rekordowy – w 2022 roku zwiększył się o prawie 27 proc. To jednak przede wszystkim efekt inflacji, bo polski eksport rośnie głównie wartościowo. Łączna wartość eksportu polskiej żywności wyniosła 47,6 mld euro.

Do tego import w 2022 roku wzrósł jeszcze mocniej niż eksport: o 28,6 proc. Jego łączna wartość wyniosła w 2022 roku 32,1 mld euro.

źródło: interia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *